2011-12-29

Kondomfrågan

Jag har tidigare nämnt att det i Kalifornien börjat resas krav på lagstiftning om att aktörerna i porrfilmer ska bära kondom, i syfte att minska HIV-spridningen, och nu uppmärksammar även Expressen detta. Tydligen är det på väg att bli folkomröstning om saken.

Själv är jag lite splittrad i frågan. Å ena sidan är porr givetvis en sorts eskapism där man vill slippa bli påmind om de jobbiga risker i form av könssjukdomar och oönskade graviditeter vilka i verkligheten hör sexualiteten till. Å andra sidan vill jag ju inte att någon ska riskera liv och hälsa bara för mitt nöjes skull, och tänker jag tillbaks på de hetaste sexscener jag någonsin sett så är det faktiskt vissa av dem som kvalificerar sig trots användandet av kondom. I slutänden handlar bra porr trots allt om hur de medverkande människornas agerande framför kameran, inte om huruvida det sitter en bit gummi eller inte på männens penisar.

Så ja, jag lutar åt att kondomanvändande huvudsakligen är något positivt. Men det innebär inte nödvändigtvis att lagstiftning är rätt väg att gå. För en aktör i en porrfilm är inte att jämställa med vilken löntagare som helst, det handlar ju inte om ett jobb arbetsförmedlingen tvingar på dig, utan snarare om ett jobb i samma kategori som stuntmannens och cirkusartistens - jobb där samhället normalt tillåter en betydligt högre risknivå än annars. En lagstiftning om kondomkrav inom porrbranschen vore därför på sätt och vis diskriminerande. Något som jag tyvärr också tror är själva syftet med lagstiftningskraven. För det är faktiskt ytterst få kända porrfilmsaktörer som drabbats av HIV, och dessa huvudsakligen när de gjort gayporr, varför den konkreta nyttan med kondomkrav för minimerande av HIV-spridning är väldigt begränsad. Den mest konkreta effekten skulle istället vara att porrbranschen lämnar Kalifornien för någon annan delstat med mer frihetlig lagstiftning, som till exempel Nevada (en delstat i kris som inte skulle kunna tacka nej till nya skatteinkomster).

Ni kan läsa mer om saken här.

/ Magnus

Inga kommentarer: